Skip to main content

දළදා වහන්සේට අත තබා හොට පටලවා ගන්න එපා …

By June 11, 2016June 21st, 2016සිරි සදහම් ( Dhamma)

වර්තමානයේ දළදා වහන්සේ වෙනුවෙන් ඇතිවන සතුරු බලපෑම් ක්‍රම ක්‍රමයෙන් වැඩිවෙමින් පවතී. බෞද්ධයා යනු සියලු ආගම්වලට ගරු කරන පුද්ගලයෙකි. කිසිදු ආගමකට හානියක් නොකරන පුද්ගලයෙකි. පරම අවිහිංසා වාදී පුද්ගලයෙකි. ඉන් ප්‍රයෝජන ගන්නා අන්තවාදී ආගමික කාක්කෝ දළදා හිමියන් වෙත දිගින් දිගටම පහර දෙති. දළදා හිමිට අතීකයේ පටන්ම එල්ල වූ හතුරු බලපෑම් අපමණය. දඹදිව කලිගු රජුගේ පටන් අද දක්වාම ඒ සතුරු බලපෑම්වල අඩුවක් නොමැත.  දළදා වහන්සේ ගින්නට දමා පුලුස්සන්නටත්, කුලු ගෙඩියේ තබා තලා දමන්නටත් වෑයම් කල මිනිස්සුන්ට උන්වහන්සේ අපරිමාණ කරුනා දහරා විහිදුවා ලූහ. මෑත කාලයේද දළදා මාලිගාවට බොම්බ ගසා විනාශ කරන්නට උත්සාහ කලහ. සැබෑ දළදා වහන්සේ බුරුමයට වැඩිය බවත් ශ්‍රී ලංකාවේ වැඩ සිටින්නේ ඇත් දත්  වලින් කල අනුරුවක් බවත් පත්තර කඩමල්ලකට එන්.ජී.ඕ කාරයන් ලියූහ. ඉනිදු පලක් නොවූ තැන දියවඩන නිලමේ සොරදෙටුවෙක් බව දිගින් දිගටම මඩ ගැසූහ. දළදා පෙරහැරේ යන ශිල්පීන් සොයා ගොස් ඔවුනට බොරු දෙසාබාමින් පෙර හැරට නොයන ලෙස දැනුම් දුන්හ. දැන් අලුත්ම සෙල්ලම වන්නේ අලි ඇතුන්ට හිංසාවක් වන බව පවසමින් දළදා පෙරහැර නවතා දැමීමට සිදුකරන උත්සාහයයි. මේ රටේ සිදුවන සත්ව ඝාතන, ඌරන් කුකුලන් ආදිය මැරීම,  සතුන් සත්තු වත්තේ හිර කරන් සිටීම, නයි වදුරු නැටුම්, අලි සෙල්ලම්, පොලිස් අශ්වාරෝහක සේවා, පොලිස් සුනඛ සේවා වලින්සිදුවන සත්ව හිංසා වලට කථා කිරීම‍ට කිසිවෙක් හිංසාව සිදුවන්නේ අලින් පෙරහැරේ ගෙන යාමෙන් පමණි. ඒ සතුන්ට නහවා, කවා පොවා පිරිසිදු කර, පිරිසිදු ඇදුම් අන්දවා විශේෂයෙන්ම කරඩුව වඩමවන ඇතිට උඩු වියන් පාවඩ හෙලා සිදුකරන්නේ සුලු පටු සත්කාරයක්ද? කොයි රටේ මොන සතාටද මේ තරම් ගෞරවයක් දක්වන්නේ. එවන් සතුන්ට සත්ව හිංසා වන බව කියන අද බාලයන් කවුරුන්ද? මේ රටේ සංස්කෘතිය වැනසීමට දගලන නයට කහින ඩොලර් කාක්කන් රටට සිදුකරන හානිය සුලුපටු නොවේ.

අතීතයේද දළදා ‍වහන්සේට මේ ආකාරයේම සතුරුකම් කල ඉංග්‍රීසි පාලන රජයට අවසානයේ දළදා වහන්සේට හිස නැවීමට සිදු උන කථා පුවතක් මෙසේ සටහන් කරමු.

දළදාව හා සබැදි මේ කථාන්දරය  මෙයින් වසර 90 කට පෙර එනම් 1921.05.12 වනිදා සිදු වූ අපූර්ව සිද්ධියකි.

එවකට මෙරට පාලනය කළේ සුද්දෝය. මේ වකවානුවේ මෙහිසිටි අග්‍රාණ්‌ඩුකරයා වූයේ “චාමස්‌” මහතාය. ඔහු ඒ දිනවල නැවතී සිටියේ මහනුවර “ක්‌වීන්ස්‌” හෝටලයේය.

එදා වෙසක්‌ පෝ දිනයකි. බෞද්ධ ජනතාව එක දිගට දළදා හිමියන් වඳින්නට යන බව “චාමස්‌” උඩුමහලේ සිට දැක්‌කේය. බෞද්ධ ජනතාව තුළ ශ්‍රී දන්ත ධාතූන් වහන්සේ පිළිබඳ මෙබඳු භක්‌තිමත් ගෞරවයක්‌ පැවතීම ගැන අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයාට ඉවසිය නොහැකි විය.

ශ්‍රී දන්තධාතූන් වහන්සේ කෙරෙහි ඔහු තුළ කෝපයක්‌ සහ වෛරයක්‌ ඇතිවිය. වහාම කම්මල්කරුවකු, කිණිහිරයක්‌ සහ කුලුගෙඩියක්‌ සොයාගෙන එන ලෙස අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා සිය නිලධාරීන්ට නියෝග කළේය.

කම්මල්කරු සහ එම ද්‍රව්‍ය ගෙන ඒමෙන් පසු ශ්‍රී දළදා වහන්සේ මහනුවර මද්දුමබණ්‌ඩාර උයනට ගෙන එන ලෙස නිලධාරීන්ට නියම කොට මොවුන් ද එම ස්‌ථානයට ගෙන යන ලෙස නියෝග කෙරිණි.

ටික වේලාවකින් අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා සිතූ පරිද්දෙන්ම සියල්ල සිදුවී තිබිණි. කිණිහිරිය කුලුගෙඩිය සහ කම්මල්කරු මද්දුම බණ්‌ඩාර උයනේ එක්‌තැනක රඳවා මාළිගාවෙන් පිටතට ගත් දළදාවහන්සේ කිණිහිරය මත තැබීමට අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා නියම කෙරිණි.

සිදුවන්නට යන දේ ගැන ඉවෙන් මෙන් දැනගත් ශ්‍රී දළදා හිමියන් වැඳපුදා ගන්නට ගිය බෞද්ධයෝ කඳුළු සලමින් බලා සිටියහ. අදට වයස 104 ක්‌ සපුරා සිටින මොරගොල්ලේ රංඑතනාද ඒ පිරිස අතර වූහ.

ශ්‍රී දන්ත ධාතූන් වහන්සේ කිණිහිරය මත තබා කුලුගෙඩියෙන් ගසා කුඩුකර දමන ලෙස අග්‍රාණ්‌aඩුකාරයා කම්මල්කරුට නියෝග කෙරිණි. රාජනියෝගය බුද්ධ නියෝගයට වඩා ලොකුය. කම්මල්කරු (සමාවුව මැනවි දළදාහිමියනි) දළදා හිමියන් කිණිහිරය මැද තබා කුලුගෙඩිය ඔසවා වැරෙන් පහරක්‌ පහළට පාත් කළේය. නමුත් කුලුගෙඩිය ළංවන විට ශ්‍රී දන්ත ධාතූන් වහන්සේ එතැන නොවීය. අනේ සාදු….. අනේ සාදු… අනේ සාදු…. කවුරුත් හඬනගන්නට වූහ.ckick

අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයාට යකා නැග්ගේය. අඩියට දෙකට පැමිණ කම්මල්කරුගේ බෙල්ලෙන් අල්ලාගෙන කෝ තොපේ බුද්ධා හොයාපිය….. ඉක්‌මනට හොයාපිය. නැත්තං තොටත් මරණය.

සුද්දා ගෝලුගාන්නට විය. සුද්දාද ඔහුගේ නිලධාරීන්ද සමග දන්ත ධාතූන් වහන්සේ සෙවූහ. කොතැනකවත් පෙනෙන්නට නොවීය. කුඩුවී ඇද්දැයි කිණිහිරිය අතගා බැලූ නමුත් කිණිහිරයේ එවැනි කිසිදු ලකුණක්‌ නොවීය.

කෝ තොපේ බුද්ධා… හොයා පියව්….. නැත්තං තොපි ඔක්‌කොම මරණවා. සුද්දා දැඩි කෝපයෙන් තර්ජනය කරන්නට විය. මොහොතකට වඩා ගත වූයේ නැත. මොර සූරන වැස්‌ස පටන් ගත්තේය. දොඹගෙඩි තරම් ලොකු වැහි පොද හිටි හැටියේ කඩා වැටෙන්නට විය. “වැස්‌ස නවතීවි” යන බලාපොරොත්තුවෙන් ටික වෙලාවක්‌ සිටි නමුත් වැස්‌ස නැවතුනේම නැත. සුද්දා සහ ඔහුගේ සහචරයෝ තෙම තෙමීම ක්‌වීන්ස්‌ හෝටලයට දුව ගියහ.

එසේ පටන් ගත් වැස්‌ස නැවතුනේම නැත. රැස්‌ව සිටි බෞද්ධ ජනතාවද තෙමි තෙමී යාබද කඩපිල් ආදියට දිව ගියහ. වැස්‌ස නොනැවතීම වහින්නේය.

එදා දවස පමණක්‌ නොව එදා රාත්‍රිය පමණක්‌ නොව ඊළඟ දවසේ පමණක්‌ නොව එක දිගට නොනැවතීම වහින්නට විය. මේ අන්දමට පුරා සති දෙකක්‌ ගෙවී යන තුරුත් වහින්නට විය.

මුළු මහනුවරම වැවක්‌ මෙනි. ශ්‍රී වික්‍රම රාජසිංහ රජු විසින් ඉදිකරන ලද “නුවරවැව” බැමි පුපුරා කඩාගෙන යන්නට “ඔන්න මෙන්න” කියා තිබිණි.

අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා කලබල විය. එහෙ මෙහෙ දුවන්නට විය. කරගත හැකි කිසිවක්‌ම නැත. වැව පුපුරා ගියොත් ක්‌වීන්ස්‌ හෝටලයද ඉවර වෙයි. අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා වහාම සිය සහචරයන් කැඳවීය.

දැන් දැන්… මේ දැන් ගිහිං කියාපියව්. අහල පහළ ඉන්න බෞද්ධයන් යයි කියන උන්ට මාව දැන් හම්බ වෙන්න කියල කියාපියව්. දුවපියව් දුවපියව් අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා අණ කළේය.

ටික වේලාවකින් වැස්‌සේ තෙමී ගෙන අහල පහල බෞද්ධයෝ ටික දෙනෙක්‌ පැමිණියහ.

“පරයි…… දැන් පලයව්. දැන්ම පලයව්. තොපේ බුද්ධා කොහොන් හරි හොයාගෙන වරෙව්. බුද්ධා නැතුව මේ පැත්තට එන්න එපා. තොපි ඔක්‌කෝම මරල දානවා. දැන් පලයව්” අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා පැමිණ සිටි බෞද්ධයන්ට අණ කළේය.

බෞද්ධයෝ ශ්‍රී දළදා මැදුර අවට සහ මද්දුමබණ්‌ඩාර උයනේ තණ කොළ ගහක්‌ නෑර ශ්‍රී දන්ත ධාතූන් වහන්සේ සොයා බලන්නට වූහ. එහි සිටි වියපත් බෞද්ධයන් දෙතුන් දෙනකු ශ්‍රී දළදා වහන්සේ වැඩ සිටි කුටියට බියෙන් බියෙන් ඇතුළුවී උන්වහන්සේට වැඩ සිටි තැන බැලූහ.

කිසිදු අරෝවක්‌ ආපදාවක්‌ නැතිව ශ්‍රී දන්ත ධාතූන් වහන්සේ වැඩිසිටි තැනම ඒ ආකාරයෙන්ම දීප්තිය විහිදුවමින් වැඩ සිටින බව ඔවුහු ප්‍රත්‍යක්‍ෂ කළහ. අනේ සාදු සාදු…. ඔවුන්ට ඉබේටම කියවිණි. සම්බුදු පියාණනි, අපට අනුකම්පා කළ මැනවි. සති දෙකක්‌ තිස්‌සේ අපේ දුප්පත් මිනිසුන් කන්න බොන්න නැතිව කුසගින්දරෙන් දැවෙනවා.

අපට අනුකම්පාකොට සහනයක්‌ ලබා දුන මැනවි. වරද කළේ සුද්දා වුනාට අපේ මිනිස්‌සුන්ටයි පීඩාව. අපට අනුකම්පා කළ මැනවි. ඔවුහු දිගින් දිගටම කන්නලව් කොට පිටිපස්‌සෙන් පිටිපස්‌සට පැමිණ දළදා මැදුරෙන් එළියට බැස්‌සේය.

වැස්‌ස මුළුමනින්ම නැවතී තිබිණි. එක පොදක්‌ වත් වැටෙන්නේ නැත. එසැණින්ම අග්‍රාණ්‌ඩුකාරයා වෙත ගොස්‌ ශ්‍රී දළදා වහන්සේ පෙර පරිද්දෙන්ම වැඩ සිටින බව දැන්වූහ.

ආණ්‌ඩුකාරයාට ඒ සිද්ධියෙන්ම මේ රටත් එපාවී මාරුවී පිටරට ගියේය.

තවත් කථාවක් මේ අයුරින්ම සටහන් වේ

දලදා වහන්සේ මෙරටට වැඩමවු කාලයට ආසන්න සමයක මෙරටට පැමිණි චීන ජාතික පාහියන් භික්ෂුව දළදා පෙරහැර පැවැත්වු ආකාරය පිළිබද පැහැදිලි විස්තරයක් කර තිබේ.පෙරහැර පැවැත්විමට දින දහයකට පෙර ඇතකු පිට නැගී රාජ දූතයෙක් පෙරහැර පිළිබදව ජනතාව දැනුවත් කරමින් ගම් දනව් වල සැරි සැරෑ බව පාහියන් වාර්ථා පෙන්වා දෙනවා.මෙම දූතයා ප්‍රසිද්ධ ස්ථාන වලට ගොස් අණ බෙරයක් ගසාජනතාව රැස් කරවා දළදා පෙරහැර ගැන ජනතාව දැනුවත් කිරීම සිදුකර ඇති බව පාහියන් භික්ෂූව සදහන් කරයි.මෙම දූතයා බුදුන් වහන්සේගේ ශ්‍රේෂ්ටත්වය පිලිබදවත් මෙහිදී දීර්ඝ ලෙස විස්තර කර තිබේ. සිංහල රජවරුන් චිරාගත සම්ප්‍රදායානුකූලව දළදා පෙරහැර පැවැත් වූ අතර ඉංග්‍රීසින් විසින්ද පැවැත්වු දළදා පෙරහැරක් ගැන ඉතිහාසයේ තොරතුරු දැක්වෙයි.වර්ෂ 1818 දී ඇතිවූ මාතලේ කැරැල්ලෙන් පසු සිංහලයින් කෙරෙහි තදින් සිටීමට කල්පනා කළ ඉංග්‍රීසි පාලකයෝ දළදා පෙරහැර පැවැත්වීමද නවතා දැමූහ.මේ නිසා වසර ගණනක දරුණූ නියගයක් හටගත් බව ඉතිහාසය කියනවා.මෙම නියගය නිමා කිරීමට නම් දළදා පෙරහැර පැවැත්විය යුතු බවට භික්ෂුන් වහන්සේලා ඉංග්‍රිසි පාලකයින් වෙත දැන්වීමෙන් අනතුරුව දළදා පෙරහැර පැවැත්වීමට කටයුතු සුදානම් කෙරිණ.මෙහිදී දළදා පෙරහැර පැවැත්වීමෙන් පසුවද වැසි නොලදහොත් උඩරට නායකයින්ට දැඩි දඩුවම්දෙන බවට ඉංග්‍රීසින් කොන්දේසියක් ද දැමූහ.සිංහල නායකයින් සිය ගණනක් ඕනෑම දඩුවමක් විදිමට එකග වීමත් සමග දළදා පෙරහැර පවත්වා තිබෙනවා.දලදා ප්‍රදර්ශණය ඇරඹීමත් සමග මහ වැසි ඇදහැලුන බවත් පේරාදෙණියේ මහ පාලම සහ කටුගස්තොට ලී පාලමත් තැන්නේකුඹුරේ පාලමත් කඩාබිද දමමින් මහ ගංවතුරක්ද ඇතිවු බව කියවෙනවා.මේ නිසා පෙරහැරට නුවර ගිය එඩ්වර්ඩ් බාන්ස් ආණ්ඩුකාරවරයාට යළි කොළඹ බලා පැමිණීමට නොහැකිව මහනුවරට වී දින කිහිපයක් ගත කිරීමට සිදුවිය.ජනතාව මෙම මහා ගංවතුර දළදා වතුර ලෙස හදුන්වා ඇති අතර එම ගංවතුර බැස ගිය පසු රැජිණ හෝටලයේ මේස මත ඉදිබුවන් පවා දක්නට ලැබුන බව ඉතිහාස වාර්තා කියයි.

“ශ්‍රී දළදා හිමිපාණන්…… ඉස්‌සුවොත්…….. හෙල්ලුවොත් එළියට ගත්තොත් වහිනවා” යන ජනමතය අදත් බෞද්ධ සමාජයට කිදාබැස ඇත්තේ මේ සිද්ධිය මුල්කරගෙනය.

එවන් මහ බලැති අප තිලෝගුරු මුනි පියුමෙහි රැදුනු දළදා රන් රේණුව නමදිමු …

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

error: Content is protected by www.ifbcnet.org.