තිලෝගුරු අමා මෑණි ශාක්‍ය මුනි ගෞතම බුදුන් වහන්සේ අමතන නාම 100ක් ... - IFBC Organization | Dhamma

තිලෝගුරු බුදු පියාණන් වහන්සේ හදුන්වන නම් සියයක් දැව්‍නගනිමු.

01) බුද්ධෝ – චතුරාර්ය සත්‍ය අවබෝධ කළ බැවින් බුද්ධෝ නම් වන සේක.
02) දසබලො – බල දහයක් දරණ බැවින් දසබල නම් වේ.
03) සත්ථා – සියලු දෙව් මිනිසුන්ගෙ ගුරුවරයා වන බැවින් සත්ථා නම් වන සේක.
04) සබ්බඤ්ඤු – ලෝකයේ සියල්ලම අවබෝධ කළ බැවින් සබ්බඤ්ඤු නම් වේ.
05) දීපදූත්තම – දෙපයින් ඇවිදින සතුන් අතර අග්‍ර වූ බැවින් දීපදූත්තම නම් වේ
06) මුනිද්‍රො – සියලු මුනිවරුන්ට අග්‍ර ප්‍රධාන වු බැවින් මුනිද්‍රො නම් වේ.
07) භගවා – සියලු භග්‍ය ධර්මයන්ගෙන් යුක්තවු බැවින් භගවා නම් වන සේක.
08) නාථො – සියලු සතුන් වෙත පිහිට වූ බැවින් නාථො නම් වන සේක.
09) චක්ඛුමා – ලෝකයේ සත්‍ය පෙනෙන බැවින් චක්ඛුමා නම් වේ.
10) අංගීරසො – ශරීරයෙන් ‍රැස් විහිදෙන බැවින් අංගීරසො නම් වේ.
11) මුනී – තිදොරින් උපදින කෙලෙස් නැසු බැවින් මුනී නම් වේ
12) ලෝකනාථො – කාම,රූප,අරූප යන තුන්ලෝ වැසියන්ට පිහිට වූ බැවින් ලෝකනාථ නම් වේ.
13) අනධිවරෝ – ලැබිය යුතු සියලු ධර්මයන් අවබෝධ කළ බැවින් අනධිවර නම් වේ.
14) මහෙසී – මහා ඍෂිවරුන් අතර අග්‍ර ප්‍රධාන බැවින් මහෙසී නම් වන සේක.
15) විනායක – ශ්‍රේෂ්ඨ හික්මීමක් (විනය) ඇති බැවින් විනායක නම් වේ.
16) සමන්තාචක්ඛු – සියලු ලෝකන්හි තොරතුරු කිසිවක් ඉතුරු නැතිව අවබෝධ කළ බැවින් සමන්තාචක්ඛු නම් වේ.
17) සුග‍තෝ – මිහිරි සුන්දර වූ නිවනට වැඩිය බැවින් සුග‍තෝ නම් ව්න සේක.
18) භූරිපඤ්ඤ – ඉතා සියුම් (මිනිස් ඇසට නොපෙනෙන) දෙය පවා හසුකර ගත හැකි බැවින් භූරිපඤ්ඤ නම් වේ.
19) මාරජි – සියලු මාරයන් පරාජය කර ජය ගත් බැවින් මාරජි නම් වේ.
20) නරසීහ – සියලු මිනිසුන් හට උතුම් බැවින් නරසීහ නම් වේ.
21) නරවරෝ – සියලු මිනිසුන් අතර උතුම් කෙනෙක් (බුදුන් වහන්සෙට සමාන) නොමැති බැවින් නරවරෝ නම් වේ.
22) ධම්මරාජා – සියලු ගුණධර්මයන්ට රජු වූ බැවින් ධම්මරාජා නම් වේ.
23) දෙවදෙවො – සියලු දෙවියන්ට දෙවි (දෙවියන්ට පිහිට) වූ බැවින් දෙවදෙවො නම් වේ.
24) ලෝකගුරු – සියලු ලෝ වැසියන්ගේ ගෞරව (ගුරු ගෞරව) ලබන බැවින් ලෝකගුරු නම් වේ.
25) ධම්මස්සාමි – සියලු ගුණධර්මයන්හි අග්‍ර ප්‍රධාන බැවින් ධම්මස්සාමි නම් වේ.
26) තථාගත – සසර නොනැවති නිවණට පැමිණි බැවින් තථාගත නම් වේ.
27) සයම්භූ-තමාම සියලු ධර්මයන් අවබෝධ කළබැවින් සයම්භූ නම් වේ.
28) සම්මා සම්බුද්ධ – පංචවිධ ඥෙය්‍ය මංඩලය අවබෝධ කළ බැවින් සම්මා සම්බුද්ධ වන සේක.
29) වරපඤ්ඤ – කිසිවකුට සමකල නොහැකි නුවණ දරණ බැවින් වරපඤ්ඤ නම් වේ.
30) අන්නජිත – ජයගත යුතු සියල්ලම ජයගත් බැවින් අන්නජිත නම් වේ.
31) අසමෝ – කිසිවෙකුට සමකළ නොහැකි බැවින් අසමෝ නම් වේ.
32) අස සමෝ – වෙනත් බුදුවරුන්ට පමනක් සමකළ හැකි බැවින් අස සමෝ නම් වේ.
33) අප්පටිමෝ – සියලු ලක්ෂණ ඇතුළත් කර ප්‍රතිමාවක් නොකළ හැකි බැවින් අප්පටිමෝ නම් වේ.
34) අප්පටිභාගෝ-තමන් දෙසු ධර්මය එසේ නොවේ යැයි කිමට කිසිවෙක් නොමැති බැවින් අප්පටිභාග නම් වේ.
35) අප්පටි පුද්ගලෝ – ඔබ බුදුන් නොවේ, මම බුදුවරයායි කීමට කිසිවෙක් නොමැති බැවින් අප්පටි පුද්ගල නම් වේ
36) සෙට්ඨො – සියලු ලෝ වැසියන්ට ශ්‍රේෂ්ඨ වූ බැවින් සෙට්ඨො නම් වේ.
37) ජෙට්ඨො – සියලු ලෝ වැසියන්ට වැඩිමහල්ලා වූ බැවින් ජෙට්ඨො නම් වේ.
38) සත්‍යපුංගව – ශාක්‍ය වංශය බබලවන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
39) මායාදෙවිසුභ – මායා දේවියගේ පුතා වූ බැවින් මායාදෙවිසුභ නම් වේ.
40) සමන්තභද්ද – සියලු තැනම යහපත සිදුකරන බැවින් සමන්තභද්ද නම් වේ.
41) නරාසභ – මිනිසුන් අතර ඉපිද මිනිසුන්ට ශ්‍රේෂ්ඨ වූ බැවින් නරාසභ නම් වේ.
42) ලෝකජින – සියලු ලෝක ජයගත් බැවින් ලෝකජින නම් වේ.
43) ලෝකජි – ජයගත යුතු වෙනත් ලෝකයක් නොමැති බැවින් ලෝකජි නම් වේ.
44) පුරිසධම්මසාරති – පුරිසයන් දමනය කිරීමේ දක්ෂ බැවින් ඒ නම් වේ.
45) ධම්මස්සරෝ – සියලු ධර්මයන්ට ප්‍රධාන බැවින් ධම්මස්සරෝ නම් වේ.
46) අච්චෙජකධජ්ජ වචනො – නොබිඳිය හැකි වචන ඇති බැවින් ඒ නමින් හැඳින්වේ.
47) සත්ථ වාහක – අනේක සත්වයන් සසරින් එතෙර කරන බැවින් සත්ත වාහක නම් වේ.
48) විශුද්ධිදෙව – සියලු කෙලෙසුන්ගෙන් මිදුනු බැවින් ඒ නම් වේ.
49) සමණීස්සර – සියලු ශ්‍රමණයන්ට අධිපති වූ බැවින් සමණීස්සර නම් වේ.
50) ජළභිඤුඤ – සමභිඤු ලැබූ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
51) ජනෙසුත – සියලු සත්වයන්ට දෙමාපියෙකු වූ බැවින් ජනෙසුත නම් වන සේක.
52) යතිරාජ – සියලු යතිවරුන්ට රජබැවින් යතිරාජ නම් වේ.
53) ලෝකබන්ධු – සියලු ලෝ වැසියන්ගෙ විස්වාස වූ නෑයා බැවින් ඒ නම් වේ.
54) ලෝකපජේජාත – තුන් ලොවෙහි අඳුර දුරලු පහනක් වූ බැවින් මේ නම් වේ.
55) අමතංදද – නිර්වාණය නැමති අමෘතය සොයාදුන් බැවින් ඒ නම් වේ.
56) සද්ධම්මචක්කවත්ති – සියලු සද්ධර්මයන්ට අණසක පතුරවන බැවින් ඒ නම් වේ.
57) ලෝකදීප – තුන් ලොවට පහනක් වූ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
58) නිරුත්තමෝ – කිසිලෙසකින් උතුම් බව නොපිරිහෙන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
59) ලෝකත්තයවිදු – තුන්ලොව අඳුර දුරලූ පහනක් වැනිවූ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
60) පුරිසත්තම – ලොවට උතුම් ශ්‍රේෂ්ඨ පුරුෂයකුවූ බැවින් මේ නමින් හැඳින්වේ.
61) සච්චදදස – ලෝකයේ සියලු සත්‍ය දු‍ටු බැවින් ඒ නම් වේ.
62) සතප්‍රඤ්ඤ ලක්ඛණ – සියයක් පිං ලකුණු දරන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
63) රවිබන්දු – සූර්ය වංශයට නෑයෙක් වූ බැවින් ඒ නමින් හැඳින් වේ.
64) පඤචනෙත්ත – පසැස් ඇති බැවින් පඤචනෙත්ත නම් වන් සේක.
65) සබ්බාහිගූ – සියලු කෙලෙස් මැඩලූ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
66) සබ්බාහිවිදු – සියලු නුවණින් පසක් කළ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
67) පාරගූ – සසර සයුරෙන් එතෙර වූ බැවින් ඒ නම යෙදේ.
68) සබ්බදස්සාමි – සියලු ධර්මයන් බෙදා දක්වන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
69) නරසාරථි – සියලු මිනිසුන් නිවැරදි මාර්ගයෙ යොදවන බැවින් නරසාරථි නම් වේ.
70) තාදී – අටලෝ දහමට නොසැලෙන බැවින් තාදී නම් වේ.
71) විභජජවදි – සියලු ධර්මයන් නිරවුල්ව බෙදා දක්වන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
72) මහා කාරුණිකො – සියලු සතුන් හට කරුණා දක්වන බැවින් ඒ නමින් හැඳින් වේ.
73) චක්බුභූතො – සියල්ල දක්නා ඥානය නැමති ඇස ඇති බැවින් ඒ නමින් හැඳින් වේ.
74) ධම්මභූතො – සියලූම ධර්මය අඩු නැතිව දත් බැවින් ධම්මභූතො නම් වේ.
75) ඤාණභූතො-සියලු ඤාණයන් අඩු නැතුව දත් බැවින් ඒ නමින් හැඳි වේ.
76) පුරිසාදඤ්ඤ – මිනිසුන් අතර දුර්ලභ උපතක් නිසා ඒ නම යෙදේ.
77) මාරභඤ්ජන – සියලු මාර බලයන් බිදලූ බැවින් ඒ නමින් හැදින් වේ.
78) අමෝඝවචන-කිසි දිනෙක හිස් වචන නොකියන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
79) අකණිට්ඨක – කිසිවකුට බාල නොවන බැවින් අකණිට්ඨක නම් වේ.
80) ගුනාකාර – සියලු ගුන මතු කෙරෙන ආකාරය බැවින් ඒ බැවින් හැදින් වේ.
81) තිකාලවිදූ – තුන් කාලයම අවබෝධ කළ බැවින් ඒ නම් වේ.
82) වීතරාගෝ – සියලූම ගුන ඇති බැවින් වීතරාගෝ නම් වේ.
83) චීතදෝසෝ – සියලු ද්වේෂයන් පහ කළ බැවින් චීතදෝසෝ නම් වේ.
84) චීතමෝහෝ – සියලු මෝහයන් පහ කළ බැවින් ඒ නමින් හැඳින් වේ.
85) නිකලෙසී – කිසිදු නොමැති බැවින් නිකෙලෙසී නම් වේ.
86) ශාක්‍ය මුනි – ශාක්‍ය වංශයේ උපත වූ ඍෂි වරයානන් බැවින් ශාක්‍ය මුනි නම් වේ.
87) ගෞතම – බුදුවූ නාමය ගෞතම නම් වේ.
88) සිද්ධාර්ථ – අර්තයක් සිද්ද කරණ බැවින් සිද්ධාර්ථ නම් වේ.
89) මහා වීර – තුන් ලෝව ඇතුලු සියල්ලම දිග් විජය කළ බැවින් මහා වීර නම් වන සේක.
90) භාග්‍යවතුන් වහන්ස – සංසාරයෙන් මිදිමට හැකි භාග්‍ය තිබුන බැවින් ඒ නමින් හැදින් වේ.
91) බුද්ධවීර – සියලු මාරයන් පරාජය කර බුදුවු බැවින් ඒ නම යෙදේ.
92) ශාක්‍යසිංහ – යමහ මහ පෙළහර පැමෙන් ශාක්‍යන් දමනය කිරිම නිසා ඒ නමින් හැඳින්වේ.
93) සර්වඥ – ගුරුවරයකු නොමැතිව තමා විසින්ම ධර්මය අවබෝධ කරගැනිම නිසා ඒ නම් යෙදේ.
94) ජින – ලෝකය දිනූ බැවින් ජින නම් වේ.
95) තිලෝගුරු – බ්‍රහ්ම,දේව,මනුස්ස යන තුන් ලෝකයේහිම ගුරුවරයා බැවින් ඒ නම යෙදේ.
96) අමාමෑණි – මවක් තම එකම පුතුට දක්වන සෙනේහස මෙන් ලෝවැසියාට පිහිටවන බැවින් ඒ නම යෙදේ.
97) බුදුපියානන් – පියකු තම දරුවන්ට ‍රැකවරනය සලසන මෙන් ලෝවැසියන්ට ‍රැකවරනය සැලසු බැවින් ඒ නම යෙදේ.
98) ශ්‍රමණ ගෞතම – ගෞතම නාමයෙන් තපස් දිවියක් ගත කළ නිසා ඒ නම යෙදේ.
99) භවත් ගෞතම – නිවනට පැමිනි වාසනාව (භාග්‍ය) තිබු බැවින් ඒ නම යෙදේ.
100) අජරාමර ලෝක නාථ – සංසාරය නැමති ජරා මරණයෙන් සදහටම මිදි, ලෝවැස්සන් හටද නිවන් මාර්ගය කියාදුන් බැවින් එතුමෝ අජරාමර ලෝක නාථ නම් වන සේක .

අවසන් මහ සටන ...
පන්සිය පනස්‌ ජාතකයෙන් එහා.... ( විශ්වය සිසාරා ගිය සර්වකාලීන දහම )

Leave a Reply

Your email address will not be published.

IFBC Home Page
error: Content is protected by www.ifbcnet.org.